45 procent ouders denkt ten onrechte dat zelfstandig filmpjes kijken leerzaam is

45 procent van de ouders denkt dat het leerzaam is wanneer hun kind zelfstandig filmpjes kijkt op de smartphone of tablet, terwijl dat niet zo is. Dit blijkt uit het jaarlijkse Iene Miene Media-onderzoek dat onlangs tijdens de Media Ukkie Dagen werd gepresenteerd.

Jonge kinderen komen steeds eerder in aanraking met tablets en smartphones. Dreumesen, peuters en kleuters kijken hier vooral filmpjes op en doen dat vaak in hun eentje, terwijl kinderen van 0 tot en met 6 jaar hier nog veel hulp bij nodig hebben. Zij kunnen wel al gericht ‘swipen’ op een touchscreen en een irritante pop-up wegklikken, maar die vaardigheden maken kinderen nog niet mediawijs.

Echt en nep
Ruim vier op de tien ouders denken dat hun kind reclame op het scherm herkent. Ook verwacht een derde van de ouders dat hun kind begrijpt dat filmpjes niet altijd echt zijn. Dat is niet het geval: het verschil tussen echt en nep begrijpt een kind pas na het zevende jaar. Dat is ook de leeftijd waarop kinderen voor het eerst beseffen hoe mensen elkaar beïnvloeden en verleiden. Daarom herkennen kinderen tot die leeftijd reclame ook niet.

In de hand

Uit het onderzoek blijkt dat ouders nog steeds veel vragen hebben over de mediaopvoeding van hun kinderen. Zo willen ruim 4 op de 10 ouders graag weten hoe zij voor de online veiligheid van hun kind kunnen zorgen, hoe ze hun kinderen het beste kunnen helpen bij het gebruiken van media en hoe zij het gebruik van beeldschermmedia in de hand kunnen houden. Om ouders hierbij te ondersteunen heeft Mediawijzer.net in samenwerking met opvoedexperts het Digi ABCD voor ukkies ontwikkeld. Het Digi ABCD geeft ouders tips over hoe zij hun kinderen in de digitale wereld goed kunnen begeleiden. Opvoedexpert en ontwikkelaar van het Digi ABCD Krista Okma: ‘Het zijn heel concrete tips waarmee we de belangrijkste vragen van ouders beantwoorden en direct misverstanden wegnemen. Zo kun je je kind aanleren dat hij zelf kan stoppen met media. Daarbij heeft je kind jouw sturing hard nodig. Een kookwekker of alarm op je telefoon helpt jou en je kind de tijd in de gaten te houden. Gaat het wekkertje? Time’s up! Laten we niet vergeten dat ouders de mediaopvoeding van hun kinderen al steeds beter aanpakken. Met enkele kleine aanpassingen, kunnen ouders veel winst behalen. Met ons Digi ABCD willen we hen daarbij helpen.’

Andere interessante uitkomsten:

– Verreweg het meeste mediagebruik vindt plaats rondom het avondeten. Dat was ook de afgelopen jaren het geval. De verhouding tussen voor het eten en na het eten is wel omgedraaid: dit jaar is het voor het eerst dat meer media voor (46 procent) het avondeten worden gebruikt dan erna (35 procent). 23 procent van de kinderen gebruikt nog media vlak voor bedtijd. Dit is ook het moment dat het voor ouders het moeilijkst is om grenzen te stellen.

– Jonge kinderen komen steeds eerder in aanraking met tablets en smartphones. Bijna 6 op de 10 kinderen van 0 tot en met 2 jaar spelen al met deze mobiele apparaten. Dit is een toename van 7 procent in vergelijking met 2017.

– Op de meeste tablets die kinderen gebruiken staan weinig apps voor hen. De helft van de ouders heeft er maximaal drie opgezet.

– 1 op de 6 kinderen tot en met 6 jaar heeft een televisie op de slaapkamer. In grote steden ligt het aantal zelfs nog hoger met een televisie in een kwart van de kinderkamers.

– Ouders met een migratieachtergrond vinden vaker dat ouders moeten meekijken bij het kijken naar televisie en filmpjes (46 procent versus 34 procent) en uitleg geven wanneer dat nodig is (62 procent versus 47 procent) dan ouders zonder migratieachtergrond. Ouders met een migratieachtergrond zijn dus gemiddeld beter voorbereid op het begeleiden van hun kind bij mediagebruik.

– In 82 procent van de gezinnen met jonge kinderen worden boekjes voorgelezen. Voor de taalontwikkeling van een kind is voorlezen heel belangrijk.

– 60 procent van de ouders geeft de voorkeur aan gewoon speelgoed, maar ziet tegelijkertijd in dat media voor kinderen onmisbaar zijn om goed voorbereid de toekomst in te gaan.

Meer informatie: mediaukkies.nl

 

(foto: shutterstock)

 

Maartje van der Zedde

Hoofdredacteur KraamSupport

Geen reacties

Jij kunt de eerste zijn, plaats een reactie!

Geef een reactie