Hoofd sponsors  

KraamSupport wordt mede mogelijk gemaakt door:

nutricia

friso

 
Nieuw babyboek!  

baby

 

In dit boek vind je praktische tips in gewone taal.

  Meer info

'Koemelk schadelijk voor baby's jonger dan een jaar'

3 augustus 2011  
Baby's jonger dan een jaar oud zouden geen koemelk moeten drinken. Volgens voedingsdeskundigen van de Universiteit van Bristol is deze melk namelijk veel te zout.

koeKoemelk bevat vier keer meer zout dan melk uit de borst van de moeder. Doktoren Pauline Emmett en Vicky Cribb waarschuwen voor een zoutoverschot bij baby's. Uit hun onderzoek is gebleken dat zeven op de tien baby's te veel zout binnenkrijgt met hun voeding, zo schrijft The Telegraph. De studie, gepubliceerd in het blad The European Journal of Clinical Nutricion, bekeek bijna 1200 baby's van acht maanden oud, geboren tussen 1991 en 1992.

 

Aanbevolen hoeveelheid

Een baby drinkt ongeveer 700 milliliter melk per dag. Wanneer dit koemelk is, zou dit betekenen dat het kind uit melk alleen al 385 milligram zout binnen krijgt. Dat is bijna de helft van de aanbevolen maximale hoeveelheid zout voor baby's tot een jaar oud. Een op de acht baby's uit het onderzoek kreeg uitsluitend koemelk te drinken.

Speciale voeding
De onderzoekers stellen dat de inname van zout aanzienlijk verminderd moet worden bij baby's. 'Kinderen moeten levensmiddelen krijgen toegediend die speciaal voor hen bereid zijn. Zonder toegevoegd zout. Het is daarbij belangrijk dat de rest van de familie zich aanpast aan dit dieet'.

Voorlichting
Emmet en Cribb zijn verder van mening dat de resultaten van hun onderzoek aantonen dat ouders advies en voorlichting nodig zijn over welke voeding geschikt is voor hun kinderen. 'Met als belangrijkste advies dat kinderen tot twaalf maanden geen koemelk toegediend moeten krijgen'. Verder vinden de onderzoekers dat voor de voedingsindustrie een belangrijke rol is weggelegd. 'Zout in voedingsmiddelen kan alleen teruggedrongen worden met medewerking van de industrie. Zij zijn verantwoordelijk', aldus Emmet en Cribb. Te veel zout kan tot gezondheidsproblemen leiden. De nieren van kleine kinderen kunnen beschadigd worden, en zout verhoogt de bloeddruk.

 

Bron: De Volkskrant

Auteur: Redactie KraamSupportonline


  Terug naar overzicht
  Wekelijks het laatste nieuws ontvangen
 
Scriptie gezocht  
Scriptie geschreven? Stuur 'm op naar KraamSupport en maak kans op het boek Bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap t.w.v. € 30. 
  Meer info
 
Laatste 5 reacties
 
  20-08-2011 Als we dit dus bekijken ...     18-08-2011 Helemaal voorkomen is natuurlijk onzin. ...     18-08-2011 Hoi AM, Ik ga ook ...     17-08-2011 Het is zo jammer dat ...     17-08-2011 tja, ik vind het eigenlijk ...    
Jouw mening
 

Vind jij het lastig om te kramen bij een baby met het syndroom van Down?

Stem
Naar overzicht

Y-Publicaties logo
© Y-Publicaties. Auteursrechten voorbehouden. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing:
Colofon | Abonneren op nieuwsbrief | Contact