Práchtig boek  
ikHet boek IK staat vol inspirerende interviews met kraamverzorgenden.
  Meer info
Gratis e-nieuwsbrief  

OoievaarWil jij op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen in de kraamzorg? Meld je dan nu aan voor de gratis  

e-nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, feiten, vacatures en leuke acties voor kraamverzorgenden in je mailbox.

  Meld je nu aan

'Werk staat privéleven kraamverzorgenden in de weg'

19 augustus 2009  
Kraamverzorgenden vinden het heel lastig om hun werk en privéleven te combineren. Dit zegt vicevoorzitter Ciska de Rijke van NBvK. Dit in combinatie met de lage lonen en hoge werkdruk zorgen ervoor dat veel kraamverzorgenden stoppen met hun werk. kraamzorgDit vertelde zij in het AVRO programma De Praktijk. Het radio-item werd gehouden naar aanleiding van de poll op KraamSupportonline, waarin de helft van de kraamverzorgenden aangaf uit de kraamzorg te gaan stappen. De Rijke: ‘Kraamverzorgenden moeten zeven dagen per week klaar staan, tot er iemand bevalt. Dat heeft wel iets avontuurlijks en dynamisch, maar wordt wel wat anders als je maar één dag per week vrij mag plannen van de organisatie.'

 

Opleidingen

Volgens De Rijke hebben de verkorte opleidingen tot kraamverzorgende niet het gewenste effect: ‘Ongeveer de helft van de mensen die aan deze opleiding beginnen, stoppen er halverwege mee. Omdat ze bijvoorbeeld tijdens de opleiding worden ingezet tot kraamverzorgende, en hiervoor maar 25 euro stagevergoeding per maand krijgen. Of omdat er amper begeleiding is en deze mensen niet gekoesterd worden.'

 

Lonen

Het regionaal organiseren van zorg met korte lijnen zou volgens De Rijke één van de structurele oplossingen zijn om tekorten in de kraamzorg tegen te gaan. ‘Verder zouden kraamverzorgenden fulltime contracten aangeboden moeten krijgen. Helaas kunnen kraamverzorgenden momenteel maar voor maximaal 70 procent ingezet worden.' Daarnaast moeten volgens De Rijke de lonen omhoog. ‘Het salaris hoeft niet de hoofdprijs te zijn, maar een paar honderd euro extra zou er in elk geval voor kunnen zorgen dat kraamverzorgenden kostwinner kunnen zijn. Ten slotte zouden gestopte kraamverzorgenden teruggehaald moeten worden.'

 

Beluister hier het radio-item 

 

Bron: De Praktijk

Auteur: Redactie KraamSupportonline


  Terug naar overzicht
  Wekelijks het laatste nieuws ontvangen
 
 

  Reacties

 
Door Sjan
Geplaatst op 1 juni 2010 om 15:40
Hoi Anneke, Ik kan helaas niet op rooster werken, je kunt er bij ons dus niet voor kiezen. Anders zou ik het zeker doen.
 
Door tinneke
Geplaatst op 26 mei 2010 om 12:52
ook ik vind dat er meer waardering mag komen voor het beroep kraamverzorgster. Het zou fijn zijn als het salaris hoger zou worden. Dat zou zeker meer mensen trekken
 
Door Judith
Geplaatst op 25 november 2009 om 20:23
Ik heb gewoon plezier in mijn werk. En ik vind het goed dat Ciska het opneemt voor de collega´s die het minder hebben getroffen bij hun buro. Ik klaag absoluut niet, ik werk 24 uur, 8 dgn werken, 6 dgn vrij..en het mooie..ik begin elke week op een vast dag. ideaal met kinderen! Oja en dat salaris? we zijn toch nooit tevreden als het om geld gaat en alles duurder word?
 
Door Tania de Groot
Geplaatst op 13 november 2009 om 14:56
Net gelezen........:De kosten voor de gezondheidszorg stijgen ieder jaar en rijzen inmiddels de pan uit. Dat komt niet alleen doordat we om steeds meer en betere zorg vragen. Er blijken ook honderden miljoenen euro’s verspild te worden. Zo heeft Kassa ontdekt dat er heel veel dure hulpmiddelen ongebruikt in loodsen staan te verstoffen. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. In Kassa nog meer voorbeelden van verkwisting in de zorg.
 
Door Tania de Groot
Geplaatst op 13 november 2009 om 12:18
Ja, ik ook Sandra, en velen met mij. Anders was de kraamzorg allang een verloren zaak geweest. En Antoinette, ik heb een heel normale, doorsnee auto, maar de benzinekosten en alles wat erbij komt daar red ik het niet mee als ik het goed uitreken hoor! Ik blijf erbij dat dit werk onderbetaald wordt. Net als heel veel beroepen in de gezondheidszorg. Het geld zit in de top, terwijl het bij de werkers zou moeten zijn.
 
Door Sandra
Geplaatst op 12 november 2009 om 22:48
Ik ben het wel met Tania eens, met nacht en ontij je bed uit, op wacht staan en idd de ORT op zon-en feestdagen is natuurlijk een schijntje en wat dacht je van een wachtblok. Nee het salaris kan altijd beter voor alle verantwoording die we er inmiddels bij hebben gekregen, maar ja ik blijf liefde voor het vak voelen
 
Door Antoinette
Geplaatst op 12 november 2009 om 20:34
Tania, ik zeg niet dat ik dat bij mijn salaris op tel, maar dat we dat ook krijgen. De kosten die je maakt om te kunnen rijden kun je daaruit betalen, en dat is meer dan alleen benzine. Wij krijgen 27 cent per km. en daar kun je als je een kleine zuinige auto hebt het goed mee doen.
 
Door Tania de Groot
Geplaatst op 12 november 2009 om 19:18
p.s. Hoeveel krijgen wij ook alweer als we op zondag werken? Of met de Kerst? En al die andere feestdagen? Sorry, maar ik zit me op te winden.
 
Door Tania de Groot
Geplaatst op 12 november 2009 om 19:16
Ehh....Antoinette. Het is onjuist om je km-vergoeding en ORT bij je salaris op te tellen hoor. Je benzine moet je gewoon eerst zelf betalen, dus je krijgt het terug. Je verdient het dus niet. Het is te gek voor woorden dat vakkenvullers, studenten, en vaste werknemers op een zondag bij de detailhandel vaak 200% krijgen uitbetaald als ze werken. Mijn kinderen bij de Hema bijv.
 
Door Tania de Groot
Geplaatst op 12 november 2009 om 19:11
Kom op mensen, jullie vinden een maximaal bruto(!!) uurloon van € 14,81 een goede beloning voor de verantwoordelijkheid die je draagt? Echt....kijk op marktplaats. Een werkster verdient meer. Ik hou van mijn werk, maar na 15 jaar denk ik er nu echt over om te stoppen. Idd: 8-10 dagen werken, 3 dagen op wacht staan, in nacht en ontij je bed uitspringen voor een partus, dat eeuwige gedoe om 3 weken vakantie te mogen krijgen, enz, enz
 
Door emmy
Geplaatst op 12 november 2009 om 12:55
Anneke reageert wat kort door de bocht met het verwijt van stemmingmakerij. Leerlingen vind ik schrikbarend slecht betaald tijdens hun stage, maar als zzp-er kan je goed leven van een salaris. Op rooster werken klinkt leuk, maar is een verschrikking voor het gezin en is een enorme afbreuk aan de werkvreugde. Juist die 8 tot 10 dagen achter elkaar in een gezin geven de voldoening. Om ons beroep met de detail of industrie te vergelijken vind ik bijna beledigend. Naar mijn gevoel zit er in ons vak meer verantwoordelijkheid en inzicht.
 
Door Maria
Geplaatst op 14 oktober 2009 om 18:34
Ik vind het werk van kraamverzorgende heel leuk maar niet goed betaald. Voordat ik kraamverzorgende werd werkte ik als Helpende (niveau 2) in mijn eigen woonplaats. Helaas verdien ik nu hetzelfde salaris terwijl ik een zwaardere baan heb. Dit klopt dus niet. Ik vind dat het uurloon omhoog moet voor de kraamverzorgenden.
 
Door Rinda
Geplaatst op 10 oktober 2009 om 12:50
Het is zo te lezen in de gehele zorg kommer en kwel! Waar draait het nu om!? Ik sluit me aan bij Antoinette! En heb ik dit nog te melden, waar ik zo fel op tegen ben is de marktwerking, commercie hoort niet thuis in de zorg, je hoort en leest en ziet wat er van komt, wat er van gekomen is!
 
Door Antoinette
Geplaatst op 1 oktober 2009 om 21:19
Zolang je nog leerling bent krijg je een leerlingsalaris, maar daarna is het echt meer, en met ort en je km. vergoeding is het echt goed te doen. Ik werk full-time maar kan van alles gewoon doen. We verdienen voor een zorgbaan echt een normaal salaris.
 
Door Shirley
Geplaatst op 1 oktober 2009 om 17:43
Ik ben het er zeker mee eens dat de salarissen omhoog mogen. Zelf ben ik pas aan de opleiding begonnen en heb er heel veel zin in. Momenteel woon ik nog thuis maar ik zou van het salaris niet op eigen benen kunnen. Dat zou je eigenlijk alleen kunnen als je net als hierboven beschreven heel erg zuinig bent. Dus ik zal eerst een partner moeten vinden, wil ik straks een eigen plekje kunnen betalen.
 
Door Hanneke
Geplaatst op 12 september 2009 om 22:28
Het is erg verantwordelijk werk.Zolang alles goed gaat is het een makkie om een gezin draaiende te houden. Maar o wee als er moeilijkheden komen.Wij zijn goed opgeleid en moeten in alle gevallen kunnen signaleren en handelen.Inderdaad,een wc schoonmaken kunnen we allemaal, nou....,daar zou je mantelzorg voor in kunnen zetten.Maar wij hebben een gespecialiseerde opleiding.Het werk wordt onderschat.Pas als je in ene gezin bezig bent krijgen de mensen waardering voor je werk.En het is LEUK werk, maar het mag wel wat beter beloond worden. Reistijd,salaris enz.Meiden,we blijven ons best doen voor onze gezinnen!!!!!
 
Door door moon
Geplaatst op 21 augustus 2009 om 21:35
ik wil graag werken in de kraamzorg maar als ik hier onder de uur loon zie schrik ik wel een beetje, ik werk nu in de detailhandel maar verdien wel wat meer aan uurloon als kraamzorg , ik moet er toch maar is goed over nadenken,
 
Door Jolanda
Geplaatst op 21 augustus 2009 om 07:45
Ik vind de reactie's van sommige een beetje kort door de bocht. Jullie geven aan, dat het allemaal wel goed is geregeld in de kraamzorg. Misschien bij jullie en in induviduele gevallen. Maar. zou het niet zo moeten zijn, dat in de gehele kraamzorg bij ALLE buro's het goed geregeld zou moeten zijn en dat ALLE buro's volgens het CAO gaan werken en dat ALLE kraamverzorgster zouden moeten kunnen kiezen of ze wel of niet in een rooster gaan werken en dat ALLE buro's wachtdiensten en bereikbaarheidsdiensten naar behoren gaan betalen net als de salarissen. Volgens mij is er nog een hoop te verbeteren in de kraamzorg en ben daarom blij met mensen als Sisca de Rijke en een NBvK
 
Door Antoinette
Geplaatst op 20 augustus 2009 om 22:07
Iets meer salaris mag wel, maar ik kan er van leven, en ik werk ook full time. Ben kostwinner, kan op vakantie, heb een nieuwe auto kunnen kopen. Maar ik heb mijzelf wel geleerd om eerst rond te kijken voordat ik iets koop, en je kan niet alles hebben, en ik doe b.v. 1 keer per 1,5 week boodschappen, ben zuinig op mijn spullen, koop goede kleding in de uitverkoop. De CAO is er niet voor niks, als die wordt gevolgd heb je na 7 werkdagen, genoeg vrij om uit te rusten, en zijn je dagen niet te lang. Ten aanzien van wachten zijn er ook regels in de CAO.
 
Door Catharina
Geplaatst op 20 augustus 2009 om 19:20
Salarissen mogen omhoog, ben ik het mee eens. Maar ben het verder niet eens,dat bbl leerlingen niet goed worden begeleid wij hebben fantastische werkbegeleiders extra geschoold en onze BBL leerlingen worden prima begeleid.Het vak kraamverzorgende is nog steeds leuk jammer dat er zo negatief over wordt gepraat.
 
Door Corry
Geplaatst op 20 augustus 2009 om 13:32
Het is niet alleen stemmingmakerij, maar ook niet waar! Als kraamverzorgenden volgens CAO werken, zijn er e.v. werkroosters, wachtdienstregelingen en recht op voldoende vrije tijd. En ze verdienen meer dan verzorgenden C. En bij ons zijn nog steeds full-time medewerkers in dienst!
 
Door Maria
Geplaatst op 20 augustus 2009 om 10:06
jammer dat er zo gereageerd wordt op ciska het is toch ook zo dat we onderbetaaldworden voor een verantwoordelijke taak een werkster die krijgt op dit moment al 15 euro per uur en wij zitten gemiddeld tussen de 9 euro en 13 euro per uur hier gaat dan ook nog een van alles af wat betekend in de praktijk dat je dus 7 tot 10 euro per uur overhoud.Zelf doe ik het werk erg graag maar ben blij dat ik er niet van hoef te leven want dat zou ik niet kunnen.Laten wij blij zijn dat er toch mensen zijn die voor ons vechten omm het werk beter betaald te krijgen.
 
Door fennie
Geplaatst op 19 augustus 2009 om 22:41
kramen zit ook een beetje in je bloed hoor!en niet alleen maar in je salaris. Stemmingmakerij is heel makkelijk mevrouw de Rijke. Maar op deze manier wordt ons vak ook door u naar beneden gehaald!
 
Door Anita
Geplaatst op 19 augustus 2009 om 21:03
Als je ziet wat voor verantwoordelijke taak wij als kraamverzorgsters hebben dan worden we dik onderbetaald! Het gaat wel om een nieuw klein vatbaar mensenleven. Zonder de kennis van de kraamverzorgsters zouden er meer baby\'s en kraamvrouwen komen te overlijden! Kijk eens naar wat we allemaal in de gaten moeten houden bij een pasgeborene en bevallen vrouw! Ik vind dat dat nog al eens vergeten wordt! Een heleboel denken dat we huishoudsters zijn maar het tegndeel is waar! Bovendien 8 dagen werken + De wachtdiensten s avonds, s nachts is erg zwaar. De wachtdiensten worden al helemaal onderbetaald!!! Voor 24 uur wacht krijg je maar 16 Euro!!! Veel te weinig. Heel veel geld wordt verknoeit door de dikbetaalde managers en directie!!! Als ze de salarissen aantrekkelijker maken dan komen de jongeren vanzelf! He lage salaris en de voorwaarden ( wacht, 8 dagen werken, weekenden) schrikt hun af!
 
Door tinkeke
Geplaatst op 19 augustus 2009 om 20:16
Ik vind dat kraamverzorgsters wel iets meer zouden mogen verdienen. Je bent wel 8 dagen achter elkaar inzetbaar . Je middag en avondwachten tussendoor.Vaak is je reistijd ook vaak een uur tot anderhalf uur per dag .Daar mag best iets meer loon tegenover staan. De vrije tijd daarna is ook maar schaars.Zeker als je 70% werkt.Je hebt al enkele dagen de tijd om bij tekomen van vaak best intensieve dagen en zeker als alles niet de roze wolk is. Het werk is ontzettend leuk en met iets meer loon en waardering word het vak beter en gaan de mensen weer terug de kraam in.
 
Door Saskia
Geplaatst op 19 augustus 2009 om 17:08
Het lijkt mij wel fijn om wat extra te kunnen verdienen! Ik vind namelijk wel dat wij als kraamverzorgende dik onderbetaald zijn! Ik heb nog geen kinderen maar vind het nu al lastig om maandelijks rond te kunnen komen, en ik ga niet eens stappen! Mijn auto loopt niet op water.En ik kan niet samen met mijn vriend op water en brood leven! Dus kom maar op met wat extra euro's dat heb je wel nodig tegenwoordig in deze maatschappij!
 
Door Anneke
Geplaatst op 19 augustus 2009 om 16:29
Het wordt tijd dat mevrouw de Rijke stopt met deze stemmingmakerij. Zij lijkt een soort oorlog tegen de beroepsgroep te willen voren, misschien heeft zij haar zin ergens niet gekregen??De lonen van kraamverzorgenden zijn hoger dan in detailhandel of industrie. Kraamverzorgenden kunnen ervoor kiezen op rooster te werken en zijn dan net als alle andere mensen gemiddeld vier dagen per twee weken (bij fulltime) vrij.
 

  Uw reactie

 
Naam:
Uw reactie:
Code:
Vul de code in die u in het plaatje ziet
Vul de code in die u in het plaatje ziet
 
 
Laatste 5 reacties
 
  07-09-2010 Ik ben het helemaal eens ...     03-09-2010 Janice, ik bedoel dat kraamhulp ...     03-09-2010 Beste Ferdinande, De kraamhulp was ...     03-09-2010 Borstvoeding geven is een natuurlijk ...     02-09-2010 Hallo Janice, Jammer dat jij ...    
Jouw mening
 

Heb jij je EHBO certificaat al?

Stem
Naar overzicht

Y-Publicaties logo
© Y-Publicaties. Auteursrechten voorbehouden. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing:
Colofon | Abonneren op nieuwsbrief | Contact